Meldingsregeling
Meldingsregeling Vermoeden van een misstand: ook wel genoemd de 'Klokkenluidersregeling'
Stichting OPOA vindt het van groot belang dat medewerkers op een adequate en veilige manier melding kunnen doen van hun vermoeden van misstanden binnen de stichting zonder dat zij daarvan gevolgen ondervinden voor hun positie. Om die reden heeft Stichting OPOA een meldingsregeling opgesteld waarin beschreven wordt op welke manier een melding kan worden gedaan en op welke manier een melder wordt beschermd. Tevens wordt duidelijk gemaakt op welke manier er gevolg wordt gegeven aan de uitkomst van het onderzoek naar de melding.
Wie kan melden? Alle direct betrokkenen bij de school hebben de mogelijkheid om een (vermoeden van een) misstand met behulp van deze regeling te melden. Dit betreft iedereen die werkzaamheden voor OPOA verricht waarmee OPOA een huidige, voormalige of mogelijk toekomstige werkrelatie heeft.
Ouders/verzorgerszijn steeds intensiever bij (het functioneren van) de school betrokken en zullen daarom ook steeds meer waarnemen wat er binnen de school gebeurt. Om die reden is er voor gekozen hen binnen het kader van deze regeling zoveel mogelijk een gelijkwaardige positie te geven.
De Klokkenluidersregeling is niet bedoeld voor persoonlijke klachten van melders en moet onderscheiden worden van de ‘Klachtenregeling’, de geschillenregeling medezeggenschap, ‘Gedragscode’ en ‘Integriteitscode’.